۱۳۹۵ آذر ۱۶, سه‌شنبه

جزییاتی درباره جزییات







1) حسن روحانی (16 آذر 95): «ما هیچ قدمی در مسئله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم. جلسه گذاشتیم، ایشان نامه‌های مکتوب دارند به من خطاب کرده و دستوری که من روی نامه‌های ایشان دادم. هیچ نامه‌ای نبوده که ایشان بنویسد و من دستور قاطع ندهم.» +

2) یک کامنت منتشر شده زیر خبر اظهارات روحانی در وب‌سایت "الف": رهبرانقلاب: «برخی اوقات گفته می‌شود که جزئیات این مذاکرات، زیر نظر رهبری است در حالی که این سخن دقیق نیست.» (20 فروردین 94)

3) آنچه در کامنت منتشر شده بالا به آن کم‌‌توجهی شده تا اثبات کند روحانی امروز دقیق صحبت نکرده (و چه بسا دروغ گفته)، این است که رهبری در همان سخنرانی (ماه‌ها قبل از توافق نهایی) قید زمان آورده و بلافاصله گفته‌اند: «من نسبت به مذاکرات بی‌تفاوت نیستم اما "تا بحال" در جزئیات مذاکرات دخالت نکرده‌ام»، هر چند در ادامه نیز گفته بودند: «از این پس هم دخالت نخواهم کرد» ولی خود "جزییات" را هم مقید کرده‌اند به آن‌هایی که در ترسیم خطوط کلان اثری ندارند («من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام ... جزئیّات کار، خصوصیّات کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، مورد توجّه نیست») کما این‌که در دیدار با دانشجویان (12 تیر 95)، خود نمونه‌ای از ورودشان به جزییات را شاهد آوردند («وظیفه‌ی رهبری آنجایی است که احساس کند یک حرکتی دارد انجام می‌گیرد که این حرکت، مسیر نظام را دارد منحرف می‌کند. اینجا وظیفه‌ی رهبری است که بیاید در میدان و به هر شکلی که ممکن است بِایستد و نگذارد؛ ولو مورد جزئی باشد. بنده در این جلسه‌ی کارگزاران در اوایل ماه، راجع به مسائل برجام مفصّل صحبت کردم و دو مورد مشخّص خاص را انگشت گذاشتم؛ فرض کنید [درباره‌ی] این الیاف کربن که آمریکایی‌ها این‌جوری میخواهند [عمل بشود]؛ همان‌جا مسئولین سازمان انرژی اتمی هم حضور داشتند؛ در سخنرانی گفتم آقا، این را زیر بار نروید. این خب یک مورد جزئی بود امّا زیر بار رفتن در این مورد جزئی در قضیّه‌ی برجام، به‌معنای تحمّل تحمیل آمریکایی‌ها بود؛ این همان انحراف است. ولو مورد جزئی است امّا وارد می‌شویم.»)

4) لذا ادعای "عدم دخالت در جزییات مذاکرات هسته‌ای" توسط رهبری که جریانی آن‌را علیه حسن روحانی بالای دست برده‌اند، با استناد به بیانات خود رهبری، ادعایی نادرست است.



https://telegram.me/mmoeeni1/1098

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر